Sverige
/
Svenska
Europe
Austria
/
Österreichisches Deutsch
Belgium
/
English
Belgique
/
Français
België
/
Nederlands
България
/
Български
Česká republika
/
Čeština
Dänemark
/
Dansk
Deutschland
/
Deutsch
España
/
Español
France
/
Français
Hrvatska
/
Hrvatski
Italia
/
Italiano
Magyarország
/
Magyar
Nederland
/
Nederlands
Norge
/
Norsk
Polska
/
Polski
Portugal
/
Português
România
/
Română
Schweiz
/
Schwiizertüütsch
Slovenija
/
Slovenščina
Suisse
/
Français Suisse
Suomi
/
Suomi
United Kingdom
/
English
Ελλάδα
/
Eλλάδα
Србија
/
Српски
Andean
Argentina
/
Español
Bolivia
/
Español
Chile
/
Español
Colombia
/
Español
Ecuador
/
Español
Peru
/
Español
Venezuela
/
Español
Asia/Pacific
Australia
/
English
New Zealand
/
English
中国
/
中国
Indonesia
/
English
日本
/
日本語
Malaysia
/
English
Singapore
/
English
Philippines
/
English
Thailand
/
English
ไทย
/
ไทย
Korea
/
English
한국
/
한국어
Hong Kong
/
English
Việt Nam
/
Tiếng Việt
台灣地區
/
繁體中文
North America
United States
/
English
STEG ETT: Montering av bilbatteri
STEG TVÅ: Demontering av bilbatteri
STEG TRE: Installation av nytt bilbatteri
STEG FYRA: Batteriåtervinning
← Installation och byte
STEG TRE: Installation av nytt bilbatteri
I fordonet ska batteriet stå rakt på sin plats. Försäkra dig om att det inte finns några främmande föremål där som kan skada batteriets hölje.
Hållaren ska spännas till den sitter ordentligt. Den ska dock inte spännas så mycket att batteriets lock eller hölje deformeras eller spricker. Använd de vridmoment som anges i fordonets användarmanual. Om du inte har tillgång till den kan följande vridmoment användas:
- Övre bygel eller hållarens ram: 3,39–5,65 newtonmeter
- Undre hållare med öppning: 6,78–9,04 newtonmeter
- Undre hållare med utsprång: 7,91–10,17 newtonmeter
- Jordkabeln ska anslutas sist till batteriet.
Kontrollera om batteriets polaritet stämmer överens med fordonets specifikationer. Jorden anges för det mesta. Omvänd polaritet kan orsaka allvarliga skador på fordonets elsystem. Observera att det positiva, koniska stiftet är större än det negativa.