Kraften i elbilarna: VARTA AGM xEV
El- och hybridbilar blir alltmer populära för varje år. Eftersom de fortfarande är beroende av ett 12V batteri, medför detta nya utmaningar beroende på vilken drivlina det handlar om. Elfordon (EV) klassificeras efter deras grad av eldrift. Utöver den vanliga förbränningsmotorn (ICE) finns det tre viktiga elektrifierade typer: Hybridelfordon (HEV), laddhybridfordon (PHEV) och batterielfordon (BEV). Vi på VARTA har ett gemensamt namn för dem alla: xEV.
xEV: en lösning för alla EV
Grunden för detta enkla förkortningssystem med suffixet ”EV” för ”elfordon”, vilket är avsett att referera till den elektriska motor som ingår i alla dessa koncept. "x" för alla undertyper av EV, t.ex. BEV som är ett helt batteridrivet elfordon (Battery Electric Vehicle), HEV är förkortningen för Hybrid Electric Vehicle och PHEV för Plug-in Hybrid Electric Vehicle.
BEV – batterielfordon
Ett fordon utan förbränningsmotor som drivs helt elektriskt och har ett stort högspänningsbatteri av litiumjon-typ för att lagra den elektriska energin |
|
HEV – hybridelfordon
Ett fordon som, förutom förbränningsmotorn som huvuddrivning, även har en elmotor och ett litet högspänningsbatteri som möjliggör helelektrisk körning på korta sträckor |
|
PHEV – laddhybridfordon
En utvidgning av HEV. Detta gör att högspänningsbatteriet även kan laddas via en laddstation eller laddbox. Högspänningsbatteriet är vanligtvis större än i en HEV, därför kan den köra längre sträckor under eldrift |
|
Betydelsen av bra 12V batterier i elbilar
12V batterier förblir en viktig del av varje bil – även för elbilar. De behövs för att starta elbilen, stödja lågspänningsbehov under körning och i händelse av en nödsituation eller fel på högspänningsbatteriet. De fungerar som en andra strömkälla för att säkerställa en oavbruten drift av säkerhetskritiska system såsom ABS och ESP även när högspänningsbatteriet inte fungerar helt korrekt. De behövs också för att aktivera högspänningsdrivlinan och stödja alla elförbrukare som behöver ström när tändningen är avstängd, såsom centrallåssystemet, stöldskyddssystem och uppdateringar via luften.
Vid din sida – med AGM-batterier i världsklass
Haveristatistiken från ADAC identifierar urladdade 12V batterier som en av huvudorsakerna till elbilshaverier. Olika faktorer stressar konventionella batterier utöver deras kapacitet. AGM-tekniken är det mest robusta valet för behoven som elbilar har och har bevisat sin tillförlitlighet i miljontals olika start/stopp-fordon och andra tillämpningar för dessa. Det säkerställer elektricitet i nödsituationer samt hög cyklingskapacitet och djupurladdningsförmåga. De erbjuder också inbyggd säkerhet jämfört med litiumjon-batterier och vätskefyllda batterier på grund av att de är robusta mot över- och underspänning, läckagesäkra och reagerar mycket lite i händelse av en intern kortslutning. Efterhand som elbilstekniken mognar kan den typ av 12V batteri som det använder förändras beroende på dess modellår. Dessutom kan ett fordon som introducerades med användning av SLI-teknik övergå till AGM under sin livscykel. Vår batteriportfölj täcker redan 90 % av alla elbilar samtidigt som vi fortsätter att utöka och stabilisera vårt sortiment.
Är du företagare? Besök VARTA Partner Portal för mer information.