VARTA®:S BATTERITESTPROGRAM

KRAVEN PÅ VÅRA BILBATTERIER HÅLLER PÅ ATT FÖRÄNDRAS



Att köra bil handlar inte längre bara om att nå målet - resan dit ska även vara så bekväm, underhållande och miljövänlig som möjligt.
Moderna bilar är utrustade med mer elektronik än någonsin förut. Och de är mer beroende av batteriet än någonsin förut. De är i behov av ett batteri som erbjuder full kraft i alla situationer och som kan leverera en pålitlig strömkälla till alla elektroniska enheter.
Ett batteri som är kraftfullt nog att ta dig till din destination på ett bekvämt, säkert och effektivt sätt. På grund av detta är det viktigare än någonsin att testa ditt batteri regelbundet. Visste du att 46% av alla oförutsedda stopp orsakas av batteriet? Låt det inte hända dig!
Batteriets roll
-
Läs mer om vad batteriet gör
Batteriet är bilens hjärta. Det försörjer alla elsystem med ström - och om det går sönder kommer inget att fungera som det ska.
-
Safety
Fönstervärme
Fönstervärme är absolut nödvändigt att ha under vintersäsongen. Det förbrukar ca 120 W.
Vindrutetorkare
Håll ögonen på vägen. Vindrutetorkarna gör ett viktigt jobb, men de förbrukar mellan 80 och 150 W.
Hel- och halvljus
Ljus på - billamporna är ett måste för att bilfärden ska kännas trygg. Moderna LED-system förbrukar så lite som 50 W.
-
Komfort
Elektronisk värme
Håll dig varm! Värmesystemet utnyttjar värmen producerad av motorn, men med en energiförbrukning på 1 000 W är det fortfarande en av de största påfrestningarna på batteriet.
Sätesvärmare
Varmt och skönt! Sätesvärmare förbrukar vanligtvis 100-200 W per säte.
Luftkonditionering
När man sätter på luftkonditioneringen dras energin huvudsakligen från motorn. Utöver detta drar systemet dock ytterligare 500 W från batteriet.
-
Tillbehör
Elektroniskt soltak
Här kommer solen. Det tar dock 200 W batterikraft för att fälla tillbaka taket.
Fönstersystem
Bilens fönster- och dörrsystem använder flera olika elektroniska motorer och förbrukar upp till 150 W batterikraft.
Cigarettändare
En cigarettändare kan användas för att ladda mobilen och förbrukar i genomsnitt ytterligare 100 W.
-
Elsystem
Motorstart
Det krävs mellan 800 till 3 000 W batterikraft för att starta en bilmotor.
Kylarfläkt
Enhetlig kyla, kraftfull motorprestanda. Kylaren drar runt 800 W från elsystemet.
Motorhanteringssystem
Moderna bilar kan inte uppfylla dagens miljöstandarder och krav utan ett motorhanteringssystem. Detta system förbrukar upp till 200 W.
Rengöringssystem för lampor
Under drift drar rengöringssystemet upp till 100 W från batteriet.
Faktorer som påverkar batteriets livslängd
-
Extrema temperaturer
Värmeöverskott kan leda till sulfatering och korrosion inuti batteriet. Problemet märks oftast (problem vid kallstarter och låg laddningsacceptans) i samband med kyligt väder.
-
Oregelbunden användning
En parkerad bil använder upp till 1 % av batteriets laddning när den är i standbyläge. Beroende på omgivande lufttemperatur och batteriets ålder kan dessutom batteriet självurladdas inom ett par veckor.
-
Korta körsträckor
Om man bara kör bilen korta sträckor får batteriet inte tid att återuppladdas. På vintern gör dessutom högkonsumerande tillbehör som avfrostare och sätesvärmare problemet värre.
-
Äldre fordon
I takt med att bilen åldras försämras batteriprestandan på grund av korrosion och sulfatering. Sulfatkristallerna som bildas kan täppa igen batteriplattorna och förhindra korrekt laddning.